Ondernemer van de maand: Maart

Elke maand krijgt een VU alumnus ondernemer de mogelijkheid om zich te presenteren als Ondernemer van de Maand. De VU alumnus ondernemer is lid van het Alumni-ondernemers netwerk van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Kun je iets meer vertellen over het bedrijf?

Car Drivers Chauffeursdiensten levert chauffeurs aan bedrijven en particulieren die de klant in zijn/haar eigen auto vervoert naar elke gewenste bestemming. Hierbij kan gedacht worden aan privé chauffeurs voor mensen uit het bedrijfsleven die tijdens het reizen liever doorwerken en hun tijd efficiënt willen benutten. Maar ook thuisbrengchauffeurs die de klanten na een feest, vergadering of uitje veilig weer thuisbrengen.

Het bedrijf is eind 2007 opgericht. In de loop der jaren zijn we enorm gegroeid en de vooruitzichten zien er goed uit. Inmiddels hebben we een landelijke dekking en staan wij 24/7 voor onze klanten klaar. Onze (student)chauffeurs worden intern opgeleid waarbij wij service en kwaliteit een zeer hoge prioriteit geven. Ons doel is om te allen tijde te voorzien in de mobiliteitsbehoeftes van onze klanten. Op deze manier worden onze klanten onze ambassadeurs. Meer dan 60% van onze klandizie komt met ons in contact door mond tot mond reclame. Dat scheelt ons een enorm marketing budget.

Kom je uit een ondernemersfamilie?

Ik kom zelf niet uit een ondernemersfamilie. Voor mezelf wist ik van jongs af aan al dat ik ondernemer zou worden. Voor mijn 40ste streef ik ernaar om een grote multinational te bezitten waarvan de naam van het bedrijf een brand op zich is, en hiervoor ben ik op de goede weg. Als ondernemer heb je de vrijheid om je ideeën op een creatieve manier te realiseren. Ik haal er een enorme voldoening uit als een project slaagt en ik achteraf complimenten krijg van de klant. Het maakt mij dan niet uit of de klant 1 chauffeur heeft besteld of 50. Zolang het geleverde werk maar naar tevredenheid was.

Ben je direct na je studie gaan ondernemen?

Ik ben tijdens mijn studie al begonnen met het ondernemen. Gedurende het eerste jaar begon ik met een klein consultancy bureautje met twee mede studenten. Toen ik 19/20 was kwam Car Drivers Chauffeursdiensten op mijn pad en dat bleek ik veel leuker en uitdagender te vinden.

Hoe ervaar je ondernemerschap?

Voor mezelf vind ik het ondernemerschap ideaal. Als ondernemer neem je risico’s, maar het harde werken wordt uiteindelijk beloond. Waar je bij een vaste baan gestuurd wordt in een bepaalde richting heb je als ondernemer de vrijheid om je te ontwikkelen in de richting die je zelf wilt. Dat wil trouwens niet zeggen dat mensen met een vaste baan niet ondernemend kunnen zijn.

Op welke manier heeft je opleiding bijgedragen aan je kennis m.b.t. ondernemen?

Gedurende mijn opleiding heb ik de Minor Ondernemerschap gevolgd. De verschillende vakken gaven een theoretisch inzicht op ondernemerschap vanuit verschillende invalshoeken. Ik vond dit zeer interessant, met name omdat ik veel zaken direct kon toepassen in mijn eigen bedrijf om te zien of het werkte. Tijdens deze Minor kwam ik in contact met medestudenten en leraren die ook erg gedreven waren om te ondernemen. Dat heeft mij enorm geïnspireerd.

Op welke manier heeft je opleiding bijgedragen aan je ondernemersvaardigheden?

Het belangrijkste dat ik als student gedurende mijn opleiding heb geleerd is om beter te kunnen analyseren. Hierdoor benader ik kansen en bedreigingen voor mijn onderneming op een andere manier en weet ik beter verbanden te leggen. Verder werk je veel in teamverband en wordt je gedwongen om goed te kunnen plannen. Plannen is uiterst belangrijk voor een ondernemer. Je dient namelijk te allen tijde je beloftes na te komen anders raak je je klanten en samenwerkingspartners kwijt.

Welketip zou je willen meegeven aan een startende ondernemer?

Maak van je klanten ambassadeurs en oefen je salespitch alvorens je echt klanten en investeerders gaat benaderen. Als eigenaar kun je je bedrijf het beste verkopen, door middel van het overbrengen van je enthousiasme en het nut van je product. Dat zijn skills die je eerst moet leren. Oefen dit op verschillende groepen mensen: medestudenten, familieleden, medeondernemers. Met name de mensen die niets in jouw idee zien, kunnen jou het meeste leren. Zij stellen namelijk de vragen die twijfelende potentiële klanten ook zullen stellen.

Bron: Vrije Universiteit Amsterdam

Recent Posts

Leave a Comment